Warning: include(): open_basedir restriction in effect. File(/home/harrypotter/coduri/sesiune.php) is not within the allowed path(s): (/home/r42147educ:/usr/lib/php:/usr/php4/lib/php:/usr/local/lib/php:/usr/local/php4/lib/php:/tmp) in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/diverse/puzzle.php on line 2

Warning: include(/home/harrypotter/coduri/sesiune.php): failed to open stream: Operation not permitted in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/diverse/puzzle.php on line 2

Warning: include(): Failed opening '/home/harrypotter/coduri/sesiune.php' for inclusion (include_path='.:/usr/lib/php:/usr/local/lib/php') in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/diverse/puzzle.php on line 2
Puzzle
Warning: include(): open_basedir restriction in effect. File(/home/harrypotter/coduri/header.php) is not within the allowed path(s): (/home/r42147educ:/usr/lib/php:/usr/php4/lib/php:/usr/local/lib/php:/usr/local/php4/lib/php:/tmp) in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/diverse/puzzle.php on line 11

Warning: include(/home/harrypotter/coduri/header.php): failed to open stream: Operation not permitted in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/diverse/puzzle.php on line 11

Warning: include(): Failed opening '/home/harrypotter/coduri/header.php' for inclusion (include_path='.:/usr/lib/php:/usr/local/lib/php') in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/diverse/puzzle.php on line 11

Biblioteca Terra: Puzzle
pagina a fost realizata dupa un material trimis de Chelsea



Ce este un puzzle? Un dictionar englez-roman ne explica: ghicitoare, enigma, cimilitura, careu, joc de cuvinte incrucisate, nedumerire, incurcatura, perplexitate. Sa facem o scurta incursiune in lumea puzzle-urilor.

I.Puzzle-uri de cuvinte si ghicitori
Ghicitoarea este o intrebare sau o afirmatie care contine un mesaj ascuns.
Cele mai timpurii forme de puzzle-uri, probabil sunt ghicitorile. Cea mai veche ghicitoare a fost descoperita pe o tablita datand din timpurile babiloniene, dar multe altele exista in documente precum Biblia si Coranul.De atunci si pana in zilele noastre, ele au cunoscut o evolutie continua si spectaculoasa.
Timp de secole erau considerate mesaje divine, intelese numai de oameni cu calitati speciale. De exemplu, in mitologia greaca, Sfinxul (un monstru jumatate leu, jumatate femeie) punea urmatoarele intrebari:

Ce fiinta merge, cand in doua labe, cand in trei
Si cand in patru si, contrar regulii generale,
Este cea mai slaba cand are mai multe labe?
(Omul,pentru ca el merge in copilarie in patru labe, apoi in doua picioare si la batranete se sprijina intr-un toiag.)
Sunt doua surori, una nascand-o pe cealalta
Si a doua,la randul ei o naste pe cealalta
(Ziua si noaptea)

Anagramele presupun rearanjarea literelor cuvintelor sau frazelor pentru a forma noi cuvinte sau fraze. In secolul III i.Hr., poetul grec Lycophron si-a facut o profesie din crearea anagramelor pe numele oamenilor de la curtea regelui.De asemenea,Pitagora,in sec. VI, folosea anagramele pentru a descoperi intelesuri filosofice. In Evul Mediu principala activitate a anagramistilor era sa formeze anagrame pe texte religioase. De exemplu:

Quid est veritas? (Cuvantul lui Pilat catre Iisus "Ce este adevarul?")
Est qui vir adest! (Replica a lui Iisus: "Este omul din fata ta!")

Multi scriitori foloseau pseudonime obtinute din numele lor prin anagramare. De exemplu, Francois Rabelais folosea pseudonimul Alcofribas Nasier.

Careul de cuvinte este precursorul cuvintelor incrucisate.Reprezinta un careu ce contine grupuri de cuvinte, de lungime egala,a ranjate astfel incat sa poata fi citite si pe orizontala si pe verticala. Cel mai vechi astfel de careu(careul Rotas), inscriptionat pe peretele unei case din Pompei,dateaza din secolul I si poate fi citit in patru moduri: stanga-dreapta, dreapta-stanga, sus-jos, jos-sus

SATOR AREPO TENET OPERA ROTAS
(Semanatoarea Arepo merge cu ajutorul rotilor)

Un alt exemplu este careul sculptorului egiptean Moschion,datand din secolul III. Acesta are 39 de linii si 39 de coloane si contine 1521 de litere grecesti.

Rebusul este un joc in care un cuvant sau o fraza sunt reprezentate printr-o combinatie de figure, litere sau semne, pe baza carora urmeaza sa ghicesti un cuvant sau o fraza. Cele mai vechi rebusuri au fost descoperite in niste scrisori scrise in secolul VI I.Hr in Ephesus, dar sunt cunoscute si numeroase rebusuri latine:

O superbe quid superest tuae superbiae?
(Omule vanitos,ce ramane din aroganta ta?)

Uneori, textele vechi ne provoaca sa rezolvam adevarate "puzzle-uri". De exemplu,una dintre cele mai vechi dovezi aleprezentei crestinilor in Dacia este tablita "ofranda":

EGO ZENOVIUS VOTUM POSUI (Eu,Zenovie am depus aceasta ofranda)

Medalionul cuprinde litere grecesti: X (insemnand in greceste H) si P (reprezentand R), care prescurteaza numele lui Hristos.

Acrostihul utilizeaza prima litera a fiecarui cuvant dintr-un grup de cuvinte pentru a forma un cuvant nou. In epoca crestina timpurie, crestinii foloseau ca simbol pestele, acesta putand fi considerat o derivatie acrostiha formata cu prima litera a cuvintelor grecesti Iisus Hristos, fiul lui Dumnezeu si Salvatorul, respectiv,pronuntia greaca a cuvantului peste.

Puzzle-urile vizuale presupun gasirea unor imagini ascunse. De exemplu,o picture a lui Buckhara din sec. XVI reprezentand o camila continea imagini ascunse a 17 oameni, 10 iepuri, o maimuta si un dragon.

Pe langa divertisment si recreere, puzzle-urile au condus si la importante descoperiri in matematica. Teoria grafurilor si a corpurilor topologice isi are originea in analiza unor puzzle-uri foarte cunoscute de catre matematicianul elvetian Euler. Puzzle era si gasirea unei cai de a traversa cele sapte poduri din Germania, fara a trece de doua ori pe acelasi pod.


II.Puzzle-uri de cuvinte matematice
Patratul magic,un tip de puzzle cu numere, isi are originea in China, ininte de sfrsitul primulu secol. In 1924, Henry Dudeney a publicat un puzzle cu numere,cunoscut sub numele de criptograma,in care literele inlocuiesc cifre:

SEND+MORE=MONEY
si care avea singura solutie:
9567+1085=10652

Probleme de tip puzzle
Probleme matematice de tip puzzle sunt incluse intr-un important document egiptean, datand din 1650 i.Hr. si cunoscut sub numle de Rhind Papyrus. De exemplu, papirusul contine urmatoarea problema:

In sapte case sunt sapte pisici.
Fiecare pisica omoara sapte soareci
Fiecare soarece mananca sapte spice de grau
Din fiecare spic de grau se produc sapte masuri de faina
Care este totalul tuturor acestora?

Puzzle-ul geometric a fost studiat de Arhimede in secolul III i.Hr. El a impartit un patrat in 14 piese care,reasamblate,urmau sa formeze siluete de oamei, de animale sau de obiecte. Acesta a stat la baza Tangramulu chinezesc (aparut in 1800),in care 7 piese taiate dintr-un patrat pot forma sute de siluete.

In 1902, Dudeney a publicat un alt tip de puzzle geometric: a taiat un unghi echilateral in patru piese care puteau fi reasamblate intr-un patrat.


III. Puzzle-uri mecanice
In preznt exista o mare varietate de puzzle-uri mecanice,multe dintre ele binecunoscute copiilor de pretutindeni deopotriva ca un tovaras de joaca si ca o modalitate de a-si exersa si dezvolta gandirea.

Va prezentam in continuare puzzle-urile educationale 3D Happy Cube, confectionate din burete si prezentate intr-o forma atractiva, in culori variate si cu diferite grade de dificultate. Principiul este simplu:cu 6 piese de puzzle se construieste un cub 3D, apoi piesele se potrivesc la loc in forma bidimensionala. In plus, se pot combina mai multe puzzle-uri, pentru a crea mai multe forme. Exista mai multe grade de dificultate: Bora-Bora (usor), Bratislava (mediu) si Oxford (ridicat) sau Little Genius (3-7 ani), Happy Cube (5+), Profi Cube (7+) si in sfrasit Marble Cube (9+)


Warning: include(): open_basedir restriction in effect. File(/home/harrypotter/coduri/footer.php) is not within the allowed path(s): (/home/r42147educ:/usr/lib/php:/usr/php4/lib/php:/usr/local/lib/php:/usr/local/php4/lib/php:/tmp) in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/diverse/puzzle.php on line 129

Warning: include(/home/harrypotter/coduri/footer.php): failed to open stream: Operation not permitted in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/diverse/puzzle.php on line 129

Warning: include(): Failed opening '/home/harrypotter/coduri/footer.php' for inclusion (include_path='.:/usr/lib/php:/usr/local/lib/php') in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/diverse/puzzle.php on line 129