Warning: include(): open_basedir restriction in effect. File(/home/harrypotter/coduri/sesiune.php) is not within the allowed path(s): (/home/r42147educ:/usr/lib/php:/usr/php4/lib/php:/usr/local/lib/php:/usr/local/php4/lib/php:/tmp) in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/biologie/dinozauri.php on line 2

Warning: include(/home/harrypotter/coduri/sesiune.php): failed to open stream: Operation not permitted in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/biologie/dinozauri.php on line 2

Warning: include(): Failed opening '/home/harrypotter/coduri/sesiune.php' for inclusion (include_path='.:/usr/lib/php:/usr/local/lib/php') in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/biologie/dinozauri.php on line 2
Dinozauri, dinozaurii - creaturi de mult pierdute
Warning: include(): open_basedir restriction in effect. File(/home/harrypotter/coduri/header.php) is not within the allowed path(s): (/home/r42147educ:/usr/lib/php:/usr/php4/lib/php:/usr/local/lib/php:/usr/local/php4/lib/php:/tmp) in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/biologie/dinozauri.php on line 10

Warning: include(/home/harrypotter/coduri/header.php): failed to open stream: Operation not permitted in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/biologie/dinozauri.php on line 10

Warning: include(): Failed opening '/home/harrypotter/coduri/header.php' for inclusion (include_path='.:/usr/lib/php:/usr/local/lib/php') in /home/r42147educ/public_html/biblioteca/biologie/dinozauri.php on line 10

Despre dinozauri, o lume de mult pierduta

Cuvantul dinozaur vine din limba greaca, de la cuvintele deinos ce inseamna cumplit si sauros ce inseamna soparla.

Dinozaurii au trait in era Mezozoica. Aceasta se imparte in: Triasic (cu 220 milioane de ani in urma), Jurasic (cu 200 milioane de ani in urma), Jurasicul Superior (cu 150 milioane de ani in urma), Cretacic (cu 90-110 milioane de ani in urma), Cretacicul Mediu si Tarziu (cu 65 milioane de ani in urma). Se presupune ca dinozaurii au aparut in perioada Triasicului mijlociu, si au disparut acum 65 milioane de ani in urma, deci in Cretacic Mediu si Tarziu, fara a se sti precis cauza acestei disparitii. In prezent exista numeroase teorii cu privire la cauza disparitiei. Printre teoriile cele mai cunoscute sunt cele legate de schimbarea polilor, topirea calotelor glaciare, cutremure groaznice, explozia unei supernove, ciocnirea cu o cometa, incalzirea brusca a climei, racirea brusca a climei, umiditate excesiva, seceta cumplita, epidemii, si altele. O alta teza interesanta a fost cea a fizicianului Luis Alvarez, laureat al premiului Nobel, care a lansat ipoteza unei catastrofe meteoritice. Descoperind o mare cantitate de iridiu, in roci sedimentare mai vechi de 65 milioane de ani, Alvarez a concluzionat ca in perioada in care au disparut dinozaurii a avut loc o catastrofa meteorica (iridiul lipseste din scoarta terestra in mod normal). Ipotezele privind pieirea brusca a dinozaurilor au fost infirmate, ultimile studii aratand ca acest proces a durat cel putin 10 milioane de ani, dupa care au fost inlocuiti de mamifere.

A existat o mare diversitate de dinozauri, unii cu sange cald altii cu sange rece, unii ierbivori altii carnivori, unii blanzi altii agresivi, cu doua sau cu patru picioare, de la marimi uriase, de 20-30 metri lungime, la dimensiuni de 2-3 metri. Dinozaurii pot fi clasificati in doua categorii principale: dinozaurii cu o structura a membrelor posterioare asemanatoare pasarilor - ordinul Ornitischia, avand ca reprezentanti Iguanodonul si Triceratopsul - , si dinozaurii cu o structura a membrelor posterioare asemanatoare reptilelor - ordinul Saurischia, avand ca reprezentanti Apatosaurus si Tiranosaurus -.

Ornithischienii erau ierbivori.
Acest grup se imparte in patru subgrupe:

• Ornithopode: Iguanodonul, Hypsilophodonul
  • Stegosaurus
  • Anklyosaurus: Euoplocephalus, Nodosaurus, Palaeoscincus
  • Cerptopsienii

Saurischienii erau printre cei mai cruzi dinozauri.
    Acest grup se imparte in trei subgrupe:
  • Prosauropodele: Plateosaurus
  • Sauropodele: Ultasaurus (in jur de 17 metri), Apatosaurus, Diplodocus (se caracteriza printr-o lungime impresionanta), Plateosaurus
  • Theropodele singurii dinozauri carnivori. Reprezentanti: Coelofisis, Compsognatus, Allosaurus, Tyrannosaurus, Deinonychus si Ornithonimus.

Tyrannosaurus era un dinozaur de mari dimensiuni, biped, din grupa Theropidelor, care a trait in perioada Cretacicului tarziu.
    Lungimea: in jur de 14 metri
    Greutate: in jur de 4 tone
    Tyrannosaurus era carnivor, vanand inclusiv dinozauri ierbivori.
    Craniul sau mare avea falci puternice cu dinti ascutiti, in forma de fierastrau, dintre care unii aveau chiar 15 cm. Membrele anterioare mici, evident disproportionate fata de corpul masiv al animalului, aveau fiecare doua gheare ascutite; fiecare din membrele posterioare era inarmat cu trei gheare puternice indreptate inainte, care erau folosite pentru sfasierea prazii, si cu o a patra indreptata inapoi. Totusi, studiile recent indica faptul ca Tyrannosaurus se hranea mai degraba cu starvuri decat era un pradator activ. Fosilele descoperite in America de Nord si Mongolia in strate apartinand Cretacicului superior indica faptul ca specia s-a nascut si a disparut intr-un timp relativ scurt de cateva milioane de ani. Este cunoscuta o singura specie, Tyrannosaurus rex.

Velociraptor, pradator feroce de mici dimensiuni. In jur de 2 metri lungime si 1 metru inaltime.
    Arsenalul lui consta in: falci cu 30 dinti foarte ascutiti, maini cu 3 degete terminate cu gheare puternice, picioare cu 4 degete terminate cu gheare puternice. Viteza in jur de 70 km/ora.
    A fost gasite parti din schelete de Velociraptor in mongolia, Rusia si China.

In Romania, se pare ca ar fi trait dinozauri de mici dimensiuni (cam de marimea unor cerbi mici), mai ales in zona Tarii Hategului. Reprezentanti: Rhabdodon, Telmatosaurus (ierbivori)